Blodpannekaker
9. klasse laget blodpannekaker på skolekjøkkenet. Her er undervisningsopplegget til de 3 timene. Undervisningen kan også flyttes ut som vist på bildet.
Undervisningsopplegg |
|
Tema: Blodpannekaker
|
Klasse: 9 trinn |
Kunnskapsmål: Mat og helse:
|
|
Læringsmål: Kunne forklare hvilke næringsstoffer der er mye av i råvarene. Kunne lese oppskrift og lage røre. Kunne fortelle hvorfor blodmat var viktig å spise i historisk perspektiv. Kunne fortelle hvilke matvarer som inneholder mye jern i dag. Kunne smake på pannekakene. |
|
Arbeidsmetode |
Organisering |
|
|
Erfaringer/tips til gjennomføring: Vår erfaring er at det er lurt å vente med blodmaten til 1-2 dager etter slaktinga. Like etter elevene har vært med på opplegget, må de Det er også mulig å fryse ned blodet, og ta det opp senere til kjøkkenøkta. I løpet av de 10 årene vi har hatt dette prosjektet, er det få elever som ikke har smakt på det vi har laget. Pannekaker er det som er mest populært av blodmat. Blodpudding er det færre som liker pga. konsistens. Enkelte elever spiser 2-3 pannekaker, og synes det er veldig godt.
|
|
Forslag til vurdering: Kan eleven forklare hvilke næringsstoffer der er mye av i råvarene. Kan eleven lese oppskrift og lage røre. Kan eleven fortelle hvorfor blodmat var viktig å spise i historisk perspektiv. Kan eleven fortelle hvilke matvarer som inneholder mye jern i dag. Kan eleven smake på pannekakene. |
|
Tidsbruk: 3 skoletimer |
|
Henvisning/linker:
|