Utskrift

Slakting av lam

Skrevet av Christin Løkke Hagen . Posted in Ungdomstrinn

Undervisningsopplegg for 9. klasse.

Undervisningsopplegg

Tema: Slakting av lam

Klasse: 9

Kompetansemål:

Mat og helse:

  • Planlegge og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare hvilke næringsstoff matvarene inneholder.
  • Vurdere og velge mat ut fra bærekraftige kriterium.
  • Lage mat for ulike sosiale sammenhenger, og drøfte hvordan mat er med på å skape identitet.
  • Skape og prøve ut nye retter ut fra ulike råvarer, matlagingsmetoder og matkulturer

Naturfag:

—  Etter 7 årstrinn:  

—  Beskrive kjennetegn ved virveldyr og forklare funksjonene til de viktigste organene.

—  Beskrive de viktigste organene i menneskekroppen og deres funksjoner.

—  Beskrive skjelettet og muskler og gjøre greie for hvordan kroppen kan bevege seg.

—  Etter 10 årstrinn:

—  Beskrive oppbyggingen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntesen og celleånding.  

—  Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner.

Samfunnsfag:

—  Presentere viktige utviklingstrekk i norsk historie på 1800-tallet og første halvdelen av 1900-tallet, og forklare hvordan de peker mot samfunnet i dag.

—  Beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet

—  Vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globalt

—  Drøfte premisser for ei bærekraftig utvikling

                            

 

Læringsmål:

Kunne sette slakting av lam inn i et historisk perspektiv.

Kunne forklare de ulike funksjonene organene til lammet har.

Kunne forklare viktigheten av hygiene under slaktinga.

Kunne etterfølge de hygieniske krav under slaktinga.

Kunne delta i flåing av lammet.

Kunne forklare hva lammet kan bli brukt til i forhold til ulike matretter.

Arbeidsmetode

Organisering

  1. Skriftlig melding til foreldre/foresatte med info og underskrift med godkjenning av opplegget.
  2. Forarbeid på skolen med film og oppgaver. Samt gjennomgang av hva som skal skje,
  3. Start med å samle elevene med historisk tilbakeblikk (sette slaktinga inn i et historisk perspektiv). Viktig forberede elevene.
  4. Slakting av lam med kyndig slakter med god kunnskap om dyrets anatomi. Her er hygiene viktig. Vi tar vare på blodet og lever som vi lager blodpannekaker og leverpostei av neste dag/neste økt.
  5. Gjennomgang av dyrets indre organer.
  6. Avslutning der vi viser konservering av kjøtt i historisk perspektiv. Viser fram utstyr som ble brukt til hermetisering, salting og tørking.
  • Gjør avtaler med mattilsynet i forkant.
  • Gjør avtale om levering av lam fra bonde. 1 lam pr. gruppe.
  • 2 grupper; 0830-1100 og 1130-1400.
  • Max 15 elever pr. gruppe.
  • Samarbeid med Tingvoll museum og slakter.
  • Send hjem skriv uka før, og få inn alle med underskrift.
  • Klare avtaler mellom de voksne der ansvarsområder er fordelt.
  • Hvem tar slaktet til kjøling og modning, hvem tar vare på innmat, hvem snakker med elevene underveis, hvem tar vare på avfall, skal skinnet garves? Osv.
  • Etterarbeid: bestille flere slagsider slik at alle elevene får være med å sy lammerull.

Forslag til vurdering:

Kan eleven sette slakting av lam inn i et historisk perspektiv.

Kan eleven forklare de ulike funksjonene organene til lammet har.

Kan eleven forklare viktigheten av hygiene under slaktinga.

Kan eleven etterfølge de hygieniske krav under slaktinga.

Kan eleven delta i flåing av lammet.

Kan eleven forklare hva lammet kan bli brukt til i forhold til ulike matretter.

Tidsbruk: 3 timer pr. gruppe

Henvisning/linker:

www.tingvollmuseum.no

www.kortreistgjestebud.no

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/593608