Slakting av lam
Undervisningsopplegg for 9. klasse.
Undervisningsopplegg |
|
Tema: Slakting av lam |
Klasse: 9 |
Kompetansemål: Mat og helse:
Naturfag: Etter 7 årstrinn: Beskrive kjennetegn ved virveldyr og forklare funksjonene til de viktigste organene. Beskrive de viktigste organene i menneskekroppen og deres funksjoner. Beskrive skjelettet og muskler og gjøre greie for hvordan kroppen kan bevege seg. Etter 10 årstrinn: Beskrive oppbyggingen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntesen og celleånding. Observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner. Samfunnsfag: Presentere viktige utviklingstrekk i norsk historie på 1800-tallet og første halvdelen av 1900-tallet, og forklare hvordan de peker mot samfunnet i dag. Beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet Vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet, og konflikter det kan skape lokalt og globalt Drøfte premisser for ei bærekraftig utvikling
|
|
Læringsmål: Kunne sette slakting av lam inn i et historisk perspektiv. Kunne forklare de ulike funksjonene organene til lammet har. Kunne forklare viktigheten av hygiene under slaktinga. Kunne etterfølge de hygieniske krav under slaktinga. Kunne delta i flåing av lammet. Kunne forklare hva lammet kan bli brukt til i forhold til ulike matretter. |
|
Arbeidsmetode |
Organisering |
|
|
Forslag til vurdering: Kan eleven sette slakting av lam inn i et historisk perspektiv. Kan eleven forklare de ulike funksjonene organene til lammet har. Kan eleven forklare viktigheten av hygiene under slaktinga. Kan eleven etterfølge de hygieniske krav under slaktinga. Kan eleven delta i flåing av lammet. Kan eleven forklare hva lammet kan bli brukt til i forhold til ulike matretter. |
|
Tidsbruk: 3 timer pr. gruppe |
|
Henvisning/linker: http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/593608
|