Utskrift

Matauk

Skrevet av Christin Løkke Hagen . Posted in Ungdomstrinn

Undervisningsopplegg

Tema: MATAUK

 

Trinn: 9. klasse evt. lavere

Kunnskapsmål:

Kunne vurdere og velge ut varer fra etiske og bærekraftige kriterier.

Kunne utvikle, produsere, gi produktinformasjon og reklamere for et produkt.

Læringsmål:

Kunne gjennomføre matauk av blåbær og krekling. (gjelder også andre typer bær)

Kunne vite hvorfor det er viktig med matauk både når det gjelder helse og bærekraftig.

Kunne forklare og forstå ressursen naturen gir oss i form av nyttevekster.

Arbeidsmetode

Organisering

Hele klassen er ute i skogen og plukker blåbær, krekling, tyttebær m.m.

Bærplukkekonkurranse der alle elever arbeider individuelt.

Snakke sammen om viktigheten med matauk før elevene starter.

 

Oppmøtetidspunkt og sted skrives på ukeplan.

Elevene har med seg bøtter og evt. bærplukker. Vi anbefaler håndplukket bær, da det ikke er nødvendig med rensking etterpå.

Forklarer konkurransereglene og gir elevene et tidspunkt de skal være tilbake.

Veiing av bæra, her er det viktig å tømme bæra over i plastposer slik at det blir likt.

Noter antall gram/kilo på klasseliste.

Har erfaring med at konkurranseelementet er viktig for innsats. Elevene gir positiv tilbakemelding på det og synest det er artig. Alle kan plukke bær, her er det innsatsen som teller.

Hederlig omtale og kåring av vinner, ikke nødvendig med premiering.

Bæra fryses ned til arbeidsøkt på kjøkkenet senere.

Tidsbruk: 3 skoletimer

Henvisning/linker: